Der er mange muligheder for at inddrage Vendsyssel Kunstmuseum i undervisningen indenfor fag som for eksempel dansk, billedkunst, samfundsfag og historie. Vendsyssel Kunstmuseum forsøger så vidt muligt at skræddersy omvisningen til jeres undervisningsforløb, så mødet med kunstmuseet ikke bliver en enkeltstående oplevelse, men noget der kan bygges videre på.
Her på siden kan du finde forslag til temaer, som et besøg på Vendsyssel Kunstmuseum kunne udfolde sig omkring.
Vi gør opmærksom på, at værkudvalget i museets samlingsudstillinger løbende varierer. Derfor vil man kunne opleve, at enkelte kunstværker i perioder kan være nedtaget og erstattet af andre.
Målgruppe: 1.-6. klasse
Fag: Billedkunst, Dansk, Historie, Natur/teknik, Kristendomskundskab/religion
Materialet kan downloades her
Målgruppe: 7.-10. klasse
Fag: Billedkunst, Dansk, Religion og Historie
Materialet kan downloades her
Målgruppe: STX, HTX, HHX, HF
Fag: Billedkunst, Design, m.fl.
Vendsyssel Kunstmuseum er indrettet med flere møbelklassikere af Poul Kjærholm. Vi skal se nærmere på nogle af Poul Kjærholms ikoniske møbler og tale om design, funktion, materiale og konstruktion, og hvordan hans møbler placerer sig i forhold til arven fra dansk og international møbeldesign indenfor det 20. århundrede.
Farvelære, komposition, analyse og fortolkning. Vi undersøger samspillet mellem kunstværkernes billedelementer og vores egne oplevelser af værkerne. På tværs af de forskellige kunstneriske udtryk undersøger vi, hvordan man kan analysere og fortolke kunst.
Vi taler om kunstens begreber og stilretninger fra modernisme til samtidskunst. Vi undersøger flere af periodens kunstretninger og diskuterer væsentlige træk i tiden og kunsten. Hvorfor og på hvilken måde forandrer kunstens indhold og udtryk? Og hvordan afspejler samfundets politiske og kulturelle forhold sig i kunsten?
Hvad er identitet? Hvad fortæller kunsten om vores selvforståelse? Med udgangspunkt i såvel portrætter som øvrige værker i samlingen fokuserer vi sammen med eleverne på temaet identitet og eksistens. Vi ser på, hvordan forskellige forestillinger om identitet afspejler sig i kunsten og taler om alt fra selviscenesættelse til lokal og national identitet, kønsidentitet og eksistentialisme.
I dette forløb undersøger vi sammen med eleverne, hvad et kunstmuseum egentlig er for en størrelse. Hvilke forpligtelser har museet, og hvilke faktorer gør sig gældende, når kunsten skal udstilles og formidles?
Se eksempler på undervisningsmateriale fra tidligere særudstillinger her: