Niels Helledie - med et glimt i øjet
Endelig - må man sige - for kunstneren har faktisk aldrig udstillet seperat på Vendsyssel Kunstmuseum. Men det rådes der bod på her i 2009, hvor Helledie kan fejre 40´ års jubilæum for sin debut på Kunstnernes Påskeudstilling i 1969.
Kunstmuseet har til udstillingen lånt et af værkerne fra debuten i 1969, et mindre triptykon eller altertavle. Det blev dengang købt af Statens Kunstfond og siden deponeret på Svendborg Gymnasium, hvor det befinder sig til daglig.
40´årsjubilæet indikerer jo, at udstillingen må blive retrospektiv, eller ihvervtfald have en retrospektiv karakter. Så der er lånt værker fra andre museer, fra kirker, fra Bispeembet i Ålborg, fra institutioner og private i hele landet. Det vidner om, at Niels Helledies kunst er anerkendt og værdsat langt udenfor Nordjylland, hvor han er opvokset og altid har boet og arbejdet. Han voksede op i en religiøs landbofamilie i Vendsyssel. Opvæksten i bondesamfundet og den nære kontakt med natur, liv og død har præget Helledies kunst.
Det religiøse islæt i debutværket, hvor henholdsvis paradis- og opstandelsesmotivet ses på hver side af Jesus, har Helledie arbejdet videre med i hele sin kunstneriske karriere. Især går korsfæstelsesmotivet igen i mange af hans værker. Det er symbolkraften i kristendommen, der interesserer kunstneren. Korsfæstelsesmotivet er dødens symbol, men ved at lade Jesu ribben forvandle sig til livets træ stiller Helledie livets symbol op mod dødens - for det handler ikke kun om sorg men også om glæde. Glæden - og også humoren - er vigtige elementer i Helledies kunst, og befriende elementer, kan man sige, i en motivkreds, der let kunne blive for alvorstung. Men Helledie forstår, at det kristne evangelium rummer en god historie, der kan viderebringes i et moderne kunstsprog, og han fortæller den med et glimt i øjet.
Helledie bearbejder de religiøse motiver i et personligt form- og symbolsprog, hvor han benytter collageteknikken med materialer som stentøj, drivtømmer, glas og metal. Stilistisk er Helledies udtryk en kombination af flere forskellige, bl.a. primitive og middelalderlige, mens vikingekunst har inspireret på det dekorative plan. I sine verslige og hedenske motiver, som materialemæssigt og stilistisk er beslægtede med de religiøse arbejder, har Helledie skabt en række tids- og samfundsdebatterende værker. Blandt andet har han med ironi kommenteret kønsdebatten i de såkaldte `Horekasser´, hvor man gennem små kukhuller ser dels et kvindeansigt, dels et kvindeskød. Skødet er overdimensioneret i forhold til ansigtet, det vil sige personligheden, og kvinden fremstilles dermed som sex-objekt.