Rum i Rum
Vendsyssel Kunstmuseum har inviteret en række danske samtidskunstnere, der alle i deres praksis på forskellige måder arbejder med rum.
De udstillede kunstværker rejser en række forskellige spørgsmål om rum: Hvordan oplever vi rum? Hvad betyder oplevelsen af rum for den måde, vi oplever verden på? Spørgsmålet er, om man kan tale om et decideret kunstrum? Er kunstrummet det rum, vi oplever kunsten i, eller er det det mentale rum, der dannes mens vi oplever kunsten? Med udstillingen Rum i Rum ønsker Vendsyssel Kunstmuseum at belyser dette tema.
Udstillingen er blevet til i forlængelse af museets nylige flytning, hvor museet fik nye, flotte og større rammer. Disse rammer har betydet, at museet nu ikke blot kan udstille samtidig eksperimenterende kunst, men også at museets samling kan komme til sin ret. Udstillingen kan således være med til at belyse værker fra museets samling. Værker der bl.a. malerisk behandler forholdet mellem flade og rum.
Udstillingen indeholder allerede kendte værker, der her præsenteres i nye sammenhænge. Jeppe Hein bidrager med “The Smoking Bench” fra 2003, hvor museumsbænken, som vi kender den, pludselig spyr røg og opsluger den der sætter sig på bænken i en tæt tåge. Frans Jacobi, der gennem det meste af sin kunstneriske produktion har arbejdet med de stemninger, som forskellige rum skaber, bidrager med “Nylonvinden” og “Betonhjertet” begge fra 2002. Elle Klarskov Jørgensen deltager med “One Waypoint”, fra 2001 der kredser om arkitektoniske rum- og skalaforhold og mest af alt minde om en mellemting mellem arkitektens modeller og minimalistiske skulpturer. Karin Lind udstiller “Elevation”, som ved hjælp af tynde pinde skaber arkitektoniske strukturer. Ann Lislegaard bidrager med “Off-Stage (nsb)”, en video der viser et rum filmet i et foliespejl, som dem man bruger til astronauters træning når rumfornemmelsen i det vægtløse rum skal mimes. Jesper Rasmussen deltager med sin Panoptika-serie, bestående af fotografier af umuligt proportionerede rum, der mest af alt fremstår som underlige tomme interiørbilleder. Ragna Wehding bidrager med en stor gul og helt konkret afstøbning af et hjørne i en bolig og har derved etableret en ’rum-forstyrrende’ blokade af en gul klods.