EN
 

Lene Rasmussen - Fokusudstilling

Lene Rasmussen - Tegning / grafik / skulptur    

I november fylder tegner og billedhugger Lene Rasmussen 70 år, og det markeres på Vendsyssel Kunstmuseum med en fokus-udstilling, hvor et større udpluk af kunstnerens værker fra samlingen, der spænder over både tegning, grafik og skulptur, præsenteres.

Lene Rasmussens værker tager afsæt i observationer og iagttagelser af hverdagens liv: fra landskaber og interiører over mennesker og dyr til byrum og bygninger. Hvor hun tidligere primært arbejdede med skulptur, er det nu tegningen som er i fokus.

Kunstneren har flere gange opholdt sig på Det Grafiske Værksted i Hjørring, hvorfra museet har en række arkivtryk, og i 1985 deltog Lene Rasmussen i en konkurrence om udsmykning af Cathrinegården udskrevet af Hjørring Kommunes Kunstudvalg. Det blev dog billedhugger Erland Knudssøn Madsen, der løb med opgaven, og i dag befinder Lene Rasmussens konkurrenceforslag og skitser sig i museets samling. I 2004 fik museet af Ny Carlsbergfondet en serie tegninger fra Domkirken i Lund, som i al tydelighed viser kunstnerens sublime sans for såvel mediet som rummet: linjer, hvælvinger, mønstre, lys og skygge.

Lene Rasmussen er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademis Billedhuggerskole 1973-1980. Fra 1971-1973 gik hun på Glyptotekets tegneskole hos maleren R. Askou Jensen og på Frederiksberg Tekniske Skole hos billedhugger Henry Luckow-Nielsen. Inden var hun i erhvervspraktik hos guldsmed og smykkekunstner Bent Exner. Lene Rasmussen er født i Horsens, opvokset i Silkeborg og Løkken og fra 1980 bosiddende i både Saltum og København. 

Lene Rasmussen er repræsenteret på museer landet over, og har siden 1996 været medlem af Vrå-udstillingen. Hun har udført en række udsmykninger, bl.a. skulpturerne Generationernes møde, Nørresundby, Mennesket og Initiativstenen, Brønderslev, Skildpadden, Blokhus og til hjembyen Saltum skulpturerne Alfreds plov og Himlen og jorden.


Med egne ord

’Som billedkunstner kan jeg blive meget grebet af oplevelser af rum, i form af afstande mellem elementer, og af proportioner; det være sig landskabsrum, rum i huse eller rum i byer: mellem og uden om huse […].’

’Jeg er uddannet på Kunstakademiets Billedhuggerskole, fra 1973 hos professor Erling Frederiksen, i den egentlige billedhuggeruddannelse med studietegninger og modelleringsstudier. Derved er mine øjne blevet trænet i at se proportioner, former og rum […].’

’I de første 20 år af mit liv som kunstner arbejdede jeg meget med skulptur. Nu arbejder jeg udelukkende med tegninger. Det er imidlertid de samme problemstillinger, der er til stede, og som skærper min lyst til at gå videre, nemlig rum, proportioner, lys og skygge, der fortæller om og kan bruges til at klargøre, hvad man gerne vil opnå - den kunstneriske proces.

Der ligger nogle strukturer og veje gemt i rummet, som jeg gerne vil finde og fastsætte, fra sted til sted, som synapser i hjernen eller planeter i verdensrummet. Afstandene varierer hele tiden, fordi det er den menneskelige oplevelse, der trænger igennem, og som egentlig skaber kunsten. […]’

’Jeg arbejder med blyant på papir og meget langsomt.’

(Lene Rasmussen, januar 2013. Om tegningerne Rummet ved Helligåndskirken og Ved Helligåndskirken, 2011. Statens Kunstfond).



Udstillingen vises fra 26. maj 2020