EN
 

Emil Gregersen - Fokusudstilling

Emil Gregersen – Maleri

I 2021 ville Emil Gregersen (1921-1993) være fyldt 100 år. Det markeres på Vendsyssel Kunstmuseum med en fokusudstilling, hvor et større udvalg af kunstnerens malerier præsenteres.

Som malersvend blev Emil Gregersen elev hos Immanuel Ibsen i 1943-44, et kort ophold, som fik stor betydning for Emil Gregersen resten af hans liv. Ibsens motivverden med opstillinger på bordet og udsigter fra vinduet, kontraster, asymmetri og ulmende farvespil gav stor inspiration til Emil Gregersen. I tiden efter malede han en række interiørbilleder og udsigter over Københavns tage, motiver som var stærkt inspireret af læremesteren.

Under 2. Verdenskrig var Emil Gregersen et aktivt og eftersøgt medlem af modstandsbevægelsen. Krigens indtryk prægede derfor også hans kunst. Særligt hans malerier fra begyndelsen 1950erne, hvor han malede mere ekspressivt og med figurer i malerierne. Fra midten af 1950erne forsvinder menneskeskikkelserne ud af hans malerier og han begynder at optages mere og mere af stejle- og fiskepladser. Det er særligt med inspiration fra Syditalien og Norge. Malerierne er en kombination af udendørsbilleder med interiørpræg. Billederne har en tendens til at lukke sig om sig selv, så deres vigtigstes funktion bliver at gengive form, flade, farve og rum. Disse stejle- og fiskepladsmotiver kan ses som begyndelsen til de store atelierbilleder, som Emil Gregersen malede fra 1960erne.

Emil Gregersen er særligt anerkendt for sine store atelierbilleder, som var meget længe undervejs. Han malede dem om igen og igen og det kunne tage ham op til 5 år at færdiggøre et atelierbillede. Ved at anvende atelieret som motiv understreger Emil Gregersen i dobbelt forstand sin interesse for det maleriske – motivet er både indhold og form.

Emil Gregersen har også malet sin gode ven, kunstneren Poul Ekelund ved staffeliet. Da han dengang sad med fotografiet af vennen og skulle overføre det til et atelierbillede sagde han: ”Det der fascinerede mig først var linierne i det høje staffeli og deres forhold til billedfladen og rummet”. Sideløbende med, at Vendsyssel Kunstmuseum præsenterer Emil Gregersen kan særudstillingen Poul Ekelund: Levende skabning – Levende landskab opleves på museet.

Lige siden sin debut i 1946 ser man, at hans foretrukne motiver var opstillinger og interiører. Samtidig udførte han en lang række udsmykninger og arkitektoniske værker, især til arkitektfirmaet Friis og Moltkes bygninger, bl.a. kan nævnes Skjoldhøj Kirke i Aarhus (1985) og Hotel Stavrby Skov ved Strib (1967). Sidstnævnte et eksempel på en særlig integration mellem arkitektur og udsmykning, hvor bemalede skydedøre danner nye billeder alt efter, hvor meget de er åbne.

Emil Gregersen var medlem af Vrå-udstillingen samt medlem af Grønningen fra 1964-70 og derefter af Den Frie Udstilling. Han har været medlem af Hjørring Grafiske Værksted og har med et atelier i Hirtshals haft en særlig tilknytning til det Vendsysselske landskab.